Reklam

Motosiklet Akülerimizin Ömrünü Nasıl Uzatabiliriz ?

Motosiklet Akülerimizin Ömrünü Nasıl Uzatabiliriz ? Bir çoğumuzun zaman zaman akülerimizle sorunları oluyor. Hele ki önümüz kış, akü problemleri daha da sıklaşacak. İstedim ki, bu problemlere hazırlıklı olalım. Araştırdım, karıştırdım ve aküler ile ilgili birçok doküman buldum. Bunlarla benim bilgileri harmanlayınca aşağıdaki yazı ortaya çıktı. Akü, 1800’de Alessandra VOLTA adında bir İtalyan’ın, gümüş ve bakır disklerinden tuzlu suda ilk kez doğrudan akım elde etmesiyle varlığını başlatmıştır. Daha sonrasında 1859 yılında Gaston PLANTE, saf kurşun yapraklarından ilk aküyü üretir. Ancak kullanım şarj/deşarj verimsizliği nedeniyle çok sınırlıdır. 1881 yılına geldiğimizde FAURE, akü plakalarını kurşun birleştiricileriyle sıvayarak "hamurlu plakayı" keşfeder ancak hamur plakasındaki yapışma özelliği zayıftır. 1881-1890 tarihleri arasında birçok bilim adamı kurşun plaka yerine, pastayı daha iyi tutup destekleyecek ızgara üzerine çalışır. Bunların arasında SELLON ilk antimuanlı kurşunu kullanan, CORRENS'de 1888'de özel çiftli ızgarayı oluşturan kişilerdir. 1900’lü yıllar, akü sanayisinin başlangıç yıllarıdır. O tarihe kadar ilk aküler STASYONER uygulamalarda kullanıldı. Peki akü nedir? Diye soracak olursanız, Akü, enerjiyi kimyasal konumda depolayan elektro kimyasal bir cihazdır. Bir elektrik devresiyle bağlantı kurulduğunda, kimyasal enerji, elektrik enerjisine dönüşür. Bütün aküler yapısal olarak birbirine benzer ve bir grup elektro kimyasal hücreden oluşur. Her hücre bir pozitif, bir negatif elektrot ve bir ayıraçtan (seperatörden) oluşur, cümlelerini söyleyebilirim size. Akü Deşarj edilirken iki elektrotun içinde bulunan farklı materyaller arasında elektro kimyasal bir değişim meydana gelir.Elektronlar pozitif ve negatif elektrotlar arasında hareket ederken bir dış devreyi de faaliyete geçirir (Farlar, marş motoru vs.) Enerjiyi depolamak için farklı materyaller kullanılabilir ve aküler genellikle o akünün yapısında aktif olarak kullanılan materyalle tanımlanırlar. (Nikel/kadmiyum, nikel/demir veya lityum/demir.) Diğer akülerse, elektrotlarda bulunan diğer tip materyallerle ve kullanılan elektrolit tipine göre adlandırılırlar. En yaygın olanları kurşun asit aküleridir. Kullanılan aktif materyal, hücrelerin voltajını belirler ve hücrelerin sayısı da akünün toplam voltajını belirler. Bir kurşun asit akünün 2 V. civarında nominal voltajı vardır. Bir çok araba aküsü bu tip 6 hücreden oluşmaktadır. Bu yüzden 12 V. luk bir voltaja sahiptirler. Akünün içinde nasıl oluyor da elektrik akımı oluşuyor? Hatırlarsanız Lise yıllarında bu bilgileri Fizik dersinde okumuştuk. Hatta ben laboratuar’da basit bir akü de yapmıştım. İşte oradan kalan bilgilerimize göre, akü deşarj edildiğinde her iki elektrottaki aktif maddelerde elektro-kimyasal bir değişim olur. Çok basit anlamda, negatif elektrottaki madde oksijenle tepkimeye girerek elektronlarını serbest bırakır, yani daha negatif bir konuma gelir. (Anot reaksiyonu). Aynı zamanda pozitif elektrottaki madde azalır ve elektrot daha da pozitifleşir (Katot reaksiyonu) Elektronlar pozitif ve negatif kutupları birleştiren bir dış devre aracılığıyla elektrotlar arasında dolaşır. Bu sayede elektrik akımı oluşmuş olur. Akülerin farklı tipleri de mevcuttur günümüzde. Geleneksel açık aküler (Conventional ); elektrolit ile doldurulabilir. Bakım gerektirmeyen aküler (Maintanance-free); doldurulamaz Yeniden bileşim aküleri (Recombinations); doldurma gerektirmez, çünkü aküde bulunan hidrojen ve oksijen gazları birleşerek suya dönüşürler. Günümüz sürücüleri, bir aküden neler bekliyor? · Motor çalıştırılırken her defasında yüksek akım vermelidir. · Bir kaç çalıştırma girişiminden sonradaki çabucak çalıştırma yapabilmektedir. · Bir çok marş motoru ve marş motor devri ile uyum sağlamalıdır. · Çok sıcak ve çok soğuk iklim koşullarında çalışmalıdır. · Çok büyük ve ağır olmamalıdır. · Motosiklet sürücüleri için uygun ebatlarda seçenekler olmalı, · Küçük yerlere rahatça monte edilebilmelidir. · Titremeye, darbeye ve sarsıntıya karşı dayanıklı olmalıdır. · Büyük çarpmalardan sonra dahi kırılmamalı ve akıntıya sebebiyet vermemelidir. · Kullanımı ve şarjı kolay ve güvenli olmalıdır. · Modern arabaların elektronik sistemlerinin verimli olarak kullanımı için gerekli olan enerji açıklığını doyuracak bir özelliğe sahip olmalıdır. · Yavaşça kendini şarj etmelidir, yüksek rezerv kapasiteli ve uzun ömürlü olmalıdır. · Tekrar şarj edilmesi kolay ve çabuk olmalıdır. · Farklı şekillerde monte edilmesi mümkün olmalıdır. · Bakım gerekmemelidir.

Paylas:

Abone Ol Yayınları Kaçırma!


0 yorum:

Yorum Gönder